Pojem SEO neboli Search Engine Optimization je v oblasti webu stále častěji slýchaným pojmem. Každý web má, dá se říci dvě fáze. První částí je jeho samotné vytvoření. Tím však úspěch webu nekončí. Druhou, neméně důležitou částí, je jeho efektivní používání, resp. jde zejména o to, aby právě Váš web uživatelé našli. Když hledáte určitou věc či službu na vyhledávači, projdete si pár prvních nabídnutých odkazů. Málokdo projde již 3. stranu odkazů. A to je právě principem optimalizace nazvané SEO. Existuje řada metod, jak takového výsledku dosáhnout.
Proč vlastně řešit nějakou optimalizaci webu? Mnozí nezkušení webdesignéři se domnívají, že hlavní je poutavá grafika. Avšak skutečný úspěch webu tkví v textovém obsahu, tedy obsahu, kterému porozumí vyhledávač. Například velmi efektní web vytvořený celý ve Flashi či Silverlightu může mít velmi slabý úspěch. Protože jej lidé jednoduše nenajdou. Většinou vytváříme web, po kterém chceme, aby jej uživatelé našli pomocí vyhledávače. A to je základem SEO. Grafika není vše, hlavní je obsah, tedy samotný XHTML kód, který dává obsah. Vše ostatní je už de facto navíc – funkcionalita, grafika, atd.
SEO je zaměřená optimalizace na obsah webu a měla by vystihovat hlavní účel webu. Celá SEO optimalizace je poměrně složitá věc, zkusme však nastínit její základní principy. Pro modelový příklad si představme, že jste vytvořili web, na kterém nabízíte prodej řeziva a dřeva obecně v Brně. Budete tedy chtít, aby právě Váš web uživatelé snadno našli. Jednoduše řečeno, SEO slouží k tomu, aby se Váš web ocitl na předních (prvních) pozicích odkazů při vyhledávání. Kdo by procházel 54. odkaz? Většina lidí klikne na první nabízené odkazy při hledání.
SEO specialista se musí vžít do role běžného uživatele. Co asi zadá do vyhledávače, pokud tuto službu (prodej řeziva a dřeva v Brně) hledá? Pravděpodobně to budou slova „řezivo“, „dřevo“, „Brno“, „prodej řeziva Brno“ a další kombinace. Těmto slovům se říká klíčová slova, anglicky keywords. Jsou naprostým základem pro SEO. Ta se musí volit tak, aby vystihovala to, co je na webu podstatné, tedy nabízené služby, prodej, atd. Nesmí být příliš obecná. Tato klíčová slova se na webu musí vyskytovat na více místech XHTML kódu, v samotném těle, ale také v <head>, přesněji v <meta> tagu. Jejich umístění do textu, tedy obsahu, je velmi důležité. Mějme na paměti, že například nadpisy jsou pro hledání významnější než běžný text. Z tohoto důvodu se snažíme umisťovat důležité informace do těchto prvků. Můžeme také použít „trik zabalení“ nadpisu do grafiky. Pamatujme stále, že vyhledávače „vidí“ pouze text.
Samozřejmě úspěšná optimalizace zahrnuje mnohé další věci, například problematiku budování zpětných odkazů, což volně řečeno znamená, aby na Váš web byly odkazy jinde. Je mnoho metod a technik pro SEO, některé jsou také neetické, např. vkládání „neviditelného“ malého textu na stránku, což znamená, že vložíme klidně opakovaně důležitá slova do stránky s barvou písma, jakou má pozadí, zakázané jsou také stránky, které pouze obsahují odkazy na stejnou stránku či na jiné, atd. Cílem SEO je dosáhnout optimalizace pro klíčová slova. Aby Váš web uživateli našli a viděli na prvních pozicích při hledání.